Behandling i Svangerskap

Svangerskapet er en tid full av spenning og forventinger for mange kvinner. De har gledet seg til å oppleve hele prosessen med innkjøp, barnerom og følelsen av at babyen vokser i magen mens nedtellingen pågår. For mange går prosessen uten problemer, men andre kan oppleve forskjellige smerter og plager som gjør at de trenger behandling i svangerskapet.

Oppfølging for behandling i svangerskap

Her i Norge får kvinner bra oppfølging under svangerskapet av leger og jordmødre. De blir jevnlig sjekket for generell helse og at prosessen går som den skal uten store hinder. Når en kvinne imidlertid er plaget med muskel– og skjelett problemer, så blir de av og til fortalt at det bare er en naturlig del av svangerskapet, og noe de må regne med.

Under svangerskapet er det flere muskel- og skjelettlidelser som kvinner ofte opplever (1):

Søker ikke behandling i svangerskapet

Mange kvinner anser ryggsmerte, og andre muskel – og skjelett problemer som en uunngåelig del av svangerskap og søker derfor ikke etter behandling (2). Det er bare ca 50% av kvinner som forteller legen om ryggsmertene sine, men ikke alle får behandling (2).

Mer enn 50% av gravide lider av smerter i ryggen,(3) og selv om det ofte blir betraktet som normalt så kan det i stor grad påvirke livskvaliteten til den kommende mamma’n. Smertene kan:

• Forstyrre søvn
  • Føre til sykemelding og vanskeliggjøre daglige aktiviteter som vasking og bæring, og kan til og med gjøre det problematisk å sitte og å gå (4)
  • Hindre pasienter fra delta i trening (5)

Det er fortsatt ingen enighet om den eksakte årsaken til at kvinner får smerter under svangerskapet. Noen tror det er fordi hormoner påvirker leddbåndene, som igjen skaper økt bevegelighet og hevelse i leddene. Andre mener det er på grunn av økt vekt med forstørret livmor, foster, bryst og ekstra vann i kroppen som skaper smerte. Disse fysiske faktorene endrer også tyngdepunktet slik at vi belaster kroppen annerledes en vanlig (1, 2).

Life Kiropraktikk gir behandling i svangerskapet

Mange er usikre på om det er trygt og effektivt å få behandling i svangerskapet. Forskning tilsier at kiropraktikk i tillegg til øvelser og råd er en trygg og effektiv behandling i svangerskapet. Behandlingen er alltid tilpasset stadiet i svangerskapet og kan hjelpe ryggsmerter (6, 7). Hos enkelte vil ikke behandling fjerne alle smertene, og noen må jobbe for å beholde best mulig funksjon frem til svangerskapet er over.

Som kiropraktorer ser vi på de store strukturelle endringene som skjer under svangerskapet og hvordan dette påvirker funksjonen i bekken, korsrygg og andre deler av kroppen. Disse funksjonsendringene i rygg og bekken kan være en medvirkende faktor til smerter hos gravide (8).
Kiropraktoren bruker skånsomme og effektive teknikker for å hjelpe med både stive ledd og stabiliseringsproblemer.

Karen Granlund på Life Kiropraktikk har en 3-årig ekstrautdanning innen behandling av spedbarn og gravide. Hun har både ekstra kompetanse og mye erfaring med behandling i svangerskapet og hjelper gjerne til under hele graviditeten. Vi tilpasser behandlingen til hver pasient og bruker teknikker og metoder som er passende og effektive i alle stadiene av svangerskapet.

Øvelser er også viktige i denne tiden. Spesielt når pasienten har sterke smerter og sliter med generell aktivitet, kan vi hjelpe med å tilpasse øvelser til pasientens funksjonsnivå. Dette gjør det enklere å opprettholde styrke og funksjon. I tillegg gir vi råd og tips om hvordan man best utfører dagligdagse oppgaver med minst mulig smerte når kroppen vokser og blir vanskeligere å bruke. Hos Life Kiropraktikk er det trygt å få behandling i svangerskapet.

Kildehenvisninger

1. Ireland ML. MD, et al, The Effects of Pragnancy on the Musculoskeletal System, Clinical Orthopaedics and Related Research, March 2000, Vol 372, p 169-179. Kilde
  2. Young g, Jewell D. Interventions for preventing and treating pelvic and back pain in pregnancy. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2002 Issue 1. Art. No.: CD00139. DOI: 10.1002/14651858.CD001139. Kilde
  3. Stuber KJ, Smith DL. Chiropractic Treatment of Pregnancy- Related Low Back Pain: A Systematic Review of the Evidence. J Manipulative Physiol Thera 2008; 31(6):447-454. Kilde
  4. Sabino, J., Grauer, J.N. Pregnancy and low back pain. Curr Rev Musculoskelet Med 1, 137–141 (2008). Kilde
  5. Wang S-M. MD, et al., Low Back Pain During Pregnancy: Prevalense, Risk Factors, and Outcomes, Obstetrics & Gynecology: July 2004, Vol 104, iss 1, p 65-70. Kilde
  6. Stuber KJ DC, MSc, Smith D DC PhD, Chiropractic Treatment of Pregnancy Related Low Back Pain: A Systematic Review of the Literature, Journal of Manipulative and Physiological Therapies, Vol 31, Issue 6, July 2008;447-454. Kilde
  7. Pennick V., Liddle SD., Interventions for preventing and treating pelvic and back pain in pregnancy, Cochrane Systematic Review, August 2013, og September 2015. Kilde
  8. Borggren C DC, Pregnancy and Chiropractic: a narrative review of the literature, Journal of Chiropractic Medicine, 2007. Kilde

Lignende behandlinger

Spedbarn

Spedbarn og babyer

En vanlig vaginal fødsel er ikke bare en belastning for mammaen, men påfører spedbarnet en blanding av kompresjon og trekkraft på vei ut til en ny virkelighet. Noen ganger går imidlertid ikke fødselen som planlagt. Det kan hende både mor og baby trenger hjelp.